איך בוחרים מזרן?

על מה נדבר במאמר זה?

זהו, הגיע הזמן להחליף את המזרן הישן שלכם ואיתו השאלה: איך לבחור מזרן שיתאים במיוחד עבורכם?

מזרון לטקס? מזרון ויסקו? מזרון קפיצים או ללא קפיצים? איך תדעו מהו המזרן המתאים והמושלם בשבילכם? איזה יתרונות טומן בחובו כל מזרון ומה בעצם לבחור? במדריך זה אנו ננסה לעשות לכם קצת סדר בבלגן.

החלפת מזרן, זה באמת כל כך חשוב?

אנו מבלים על המזרן כשליש מחיינו, ושינה עמוקה ובריאה מכינה אותנו ליום למחרת ובעצם היא שתקבע איך יראה היום שלנו… לא ישנתם מספיק וטוב? צפו שבמהלך היום תרגישו שהעייפות משתלטת עליכם, תרגישו עייפים, קצת עצבניים, לא מרוכזים ולא שלווים, בקיצור, טוב לא יצמח לכם מזה. לעומת זאת, כאשר תתעוררו לאחר שנת לילה איכותית ורציפה, כל היום שלכם יראה אחרת, אתם תהיו ערניים יותר, חיוניים יותר, רגועים וחדים.

בחירת מזרן טוב מלווה במחשבה רבה. המזרן אחראי לבריאותנו וחשוב שנבחר אחד בקפידה ועדיף שנעזר במומחים בנושא זה.

 

מתי צריך להחליף את המזרן הישן?

החלפת מזרן מתבצעת בין 10-15 שנים בממוצע אולם חוקרים מתחום השינה ממליצים להחליפו כל  8-9 שנים ואם עברנו את גיל 40, אפילו לעיתים תכופות יותר, כי ככל שאנו מתבגרים, גופנו נהיה רגיש יותר לשינויים קלים. כך שאם אתם מתעוררים עם כאבי גב, גם אם המזרן “חדש יחסית” , יכול להיות ששוב הגיע העת להחליפו. מה גם, שלאחר מספר שנים המזרן נעשה כבד יותר… למה? כי הוא התמלא בזיעה, קרדיט אבק, ואפילו חלקיקי עור, לכלוך וסתם אבק.

לכן חשוב להקדיש לקנייה זו את מלא תשומת הלב. קניית מזרן אינה מתבצעת רק בפרטי הדגם ובהשוואת המחירים. על מזרון רצוי גם לשכב בתנוחת השינה הרגילה ובכל צורה אחרת ולהבין איך המזרן בנוי ומאילו חומרים הוא עשוי, בכל זאת, הוא אמור ללוות אתכם זמן ממושך.

אז מה בעצם יש לבדוק במזרון לפני רכישתו?

  • ממי קונים – השלב הראשון בקניית מזרן הוא לשים לב שהמזרן המוצע מיוצר ע”י חברה רצינית, אמינה ושתוקף האחראיות על המזרן ארוך (10 שנים ומעלה). אם אתם רוכשים באינטרנט, יש לקרוא היטב את המפרט של המזרן, אם אתם הולכים לחנות, אנו ממליצים לבקש מהמוכר לראות דגם של חתך המזרן ולעמוד על המרכיבים של המזרן אותו אתם עומדים לקנות.
  • גובה המזרון– חשוב מאוד להקפיד על גובה המזרן, על מזרן גבוה מידי יהיה לכם קשה לטפס וממזרן נמוך מידי יהיה לכם קשה לקום. תמדדו את גובה המיטה והמזרן הנוכחי, תחשבו כמה ס”מ אתם מעוניינים להוסיף לגובה הכולל ורק אז תצאו לחפש מזרן.
  • סוג החומרים– יש מזרון קפיצים ויש מזרון ספוג. מזרון עם קפיצים מבודדים גם כן קיים, חשבו טוב לפני שאתם מתחילים את החיפושים שלכם, ככה תהיו יותר ממוקדים. סקרים מוכיחים שרוב האנשים מחפשים בשנים האחרונות מזרונים אורתופדיים ללא קפיצים.
  • שכבות עליונות, שכבות תחתונות ועוביים– צריך לראות בחתך את עובי השכבות, מאיזה סוג של ספוג בנויה כל שכבה וכדומה. מומלץ שהשכבה הקשיחה והעמידה ביותר תהיה למטה וככל שעולים, השכבות יהיו רכות יותר, בכל מקרה, לא מומלץ לרכוש מזרן שבנוי רק מסוג אחד של חומר, שקיעה במזרן מסוג כזה תהיה שקיעה בצורת ערסל, היא הכי גרועה.
  • עוד דבר חשוב לא פחות בקניית מזרן הוא לבדוק את סוג הבד– בדים עם פתחי אוורור מונעים ריחות לא נעימים, עובש ולחות. בד איכותי מאוד הוא בד האלוורה ואם הוא מגיע בשילוב של בד רשת היקפי שמונע הצטברות לחות וזיעה בליבת המזרן, בכלל עשיתם עסקה טובה.

מה כדאי לדעת לפני שקונים מזרון?

הצעה שלנו, תבדקו את הדברים הבאים לפני שאתם רוכשים את מזרן החלומות שלכם:

  1. האם המזרן הינו מזרן דו צדדי? פעם היינו חייבים להפוך את המזרן פעם בשבועיים-חודש, כיום ניתן לרכוש מזרנים מסוג NO FLIP , מזרנים שאין צורך להפוך אותם על מנת לאווררם, יש להם את האוורור שלהם: או פתחי אוורור, או בד רשת היקפי (לדוגמא: דגם טופר נוטרל של פולירון)
  2. האם ניתן שיהיה במזרן שתי דרגות קושי שונות ל -2 בני הזוג? כיום יש מזרנים שניתן לבקש בהם דרגת קושי שונה לכל צד (ימין שמאל). ניתן לעשות זאת למזרוני קפיצים עם מערכת דופלקס (כמו במזרן טופר ספרינג ומזרן סילבר 2000) וגם במזרנים אורתופדיים ללא קפיצים או במזרן עם קפיצים מבודדים כמו מזרן מנדלבוים דגם ניוטון.
  3. האם בעת הרכישה ניתנת האפשרות לתקופת ניסיון בבית ואם כן, מה אורכה של התקופה? 14 לילות יספיקו, 30 לילות זה ממש מעולה, כי מה לעשות, גם לדברים טובים צריך להתרגל…
  4. האם בזמן תקופת הניסיון הלקוח יוכל להסיר את הניילון או שעליו לישון עליו?  לישון על הניילון של מזרן בשווי של 1,500 ₪ כמוהו כמו לישון על הניילון של מזרן בשווי 5,000 ₪, קשה מאוד להרגיש מזרן עם ניילון.
  5. האם בסיום תקופת הניסיון של המזרן ניתנת האפשרות להחזיר את המזרן ולקבל את הכסף בחזרה או שאולי הלקוח “מחויב” לאותו החנות וחייב לשלם על השימוש במוצר?
  6. מה משך האחריות שניתנת לכם על המזרן? ישנם חברות שנותנות 10 שנים (סילי, סימונס, עמינח וכדומה) וישנם חברות שנותנות 15 שנה (כמו פולירון) או 18 שנה (כמו מנדלבוים) או אפילו 20 שנה. כמה שיותר יותר טוב, זה מצביע על האמון של החברה במוצריה למרות שלפעמים כדאי לקרוא גם את האותיות הקטנות ולדעת על מה בדיוק יש אחריות.
  7. הבטחות על הקלה בכאבי גב? אין דבר כזה! מוכר מזרנים הוא לא אורתופד! ואין דבר כזה דגם של מזרן שיפתור לכם את בעיות הגב שלכם, הכאבים שלכם הם לא כמו הכאבים של האחרים, כך גם מזרן א’ לא דומה למזרן ב’, על מנת להיפטר מכאבי הגב יש ללכת לבעל מקצוע.  אולם, בהחלט ניתן לומר שהחלפת מזרן ישן בחדש, משפרת מאוד את איכות השינה ויכולה לשפר את כאבי הגב שלא נגרמים בעקבות מחלה או בעיה בעמוד השדרה.
  8. אם הגעתם עד הנה וכבר התבלבלתם, אתם לא לבד. חברות המזרנים הפכו את הבחירה והרכישה של מזרן אורתופדי למשהו מורכב שאותו צריך ללמוד ולהבין, המגוון הרחב של המזרנים הקיימים, סוגי החומרים השונים ודרגות הקושי, הפכו את בחירת המזרן החדש למשהו בהחלט מבלבל.
איך בוחרים מזרן

אז בואו ננסה לעשות קצת סדר ב”חומרים” שמרכיבים את המזרן:

ספוג/פוליאוריטן:

ספוגים רבים משמשים את תעשיית המזרנים, יצרני הספוג צובעים אותם בצבעים שונים על מנת שניתן יהיה להבדיל ביתר קלות בצפיפות של כל ספוג וספוג.  לדוגמא: ספוג לבן נחשב לספוג פשוט וזול יחסית ובעל צפיפות נמוכה, הוא זול יותר והוא נמצא בעיקר במזרוני ספוג הפשוטים (מזרוני ילדים שמחירם נע בין 200-500 ₪ לערך). ספוג כחול נחשב הרבה יותר איכותי, צפוף יותר ולכן יחזיק מעמד לאורך זמן ממושך יותר. הספוג הצהוב SK איכותי יותר מאותן הסיבות.

הבהרה: “פוליאוריטן” זה לא ספוג מיוחד, זה המונח המקצועי למילה ספוג…

מזרני ספוג לילדים: ישנם מזרנים מכל הסוגים, עדיף לתת לילדים מזרן מספוג ולא מזרן קפיצים, רצוי שהמזרן יהיה עשוי מספוג כחול ואם תוסיפו לו שכבה עליונה של לטקס וגם תצפו אותו בבד אלוורה, קיבלתם את מזרן הילדים האולטימטיבי. (לדוגמא דגם “ענן לטקס”).

מזרני ספוג למבוגרים: מזרני ספוג למבוגרים נקראים “מזרנים אורטופדיים ללא קפיצים” , היתרון הגדול שלהם הוא שבני הזוג לא ירגישו אחד את התנודות של השני כמו במזרוני קפיצים ולכן השינה שלהם תהיה רציפה ואיכותית יותר. לאלו שבכל זאת אוהבים את תחושת הקפיציות במזרן, אלה יכולים לרכוש מזרנים אורטופדיים עם קפיצים מבודדים.

יתרונות:

  • מחירם של מזרוני הילדים זול בהשוואה למזרוני ילדים מקפיצים.
  • תחושת יציבות, צד אחד לא מרגיש את הצד השני.

חסרונות:

  • מחיר- אצל המבוגרים המזרנים האלה יקרים יותר ממזרני הקפיצים.
  • ללא שילוב של לטקס/ויסקו.
  • המזרנים האלה נשארים פשוטים.
  • תחושה של “מזרן קשה” במעבר הראשוני ממזרן קפיצים.

קפיצים:

מזרוני קפיצים מתחלקים ל-2 סוגים עיקריים: מזרני קפיצים “רגילים” בעלי רשת קפיצי פלדה ששזורים האחד בשני ונקראים “קפיצי בונל” , ו”קפיצים מבודדים” – קפיצים שכל קפיץ מתנהג באופן בלתי תלוי בשכנו. היתרון הגדול במזרן עם קפיצים מבודדים הוא שבני הזוג לא ירגישו את התנודות אחד של השני.

יתרונות: 

  • מחיר (מזרן קפיצים זול יותר ממזרן אורתופדי ללא קפיצים וגם ממזרן עם קפיצים מבודדים).
  • תחושה נעימה של קפיציות.
  • תמיכה מלאה במידה ומשולב עם שכבות של לטקס/ויסקו.
  • קפיצים מבודדים יוודאו שתנודות בן/בת הזוג לא יורגשו.

 

חסרונות: 

  • מזרני הקפיצים רגישים לקפיצות תכופות ונשחקים מהר יותר.
  • מזרנים עם קפיצים מבודדים רכים יותר בהגדרה.

לטקס:

לטקס הוא גומי טבעי המופק מעץ הגומי, ומשמש את תעשיית המזרנים על מנת לקבל שכבת רכות שעליה לא מתפתחת קרדיט אבק (זה לא ספוג) והיא נוחה מאוד ואף מעניקה (בהתאם לעובי בו היא משולבת במזרן) תחושה של קפיציות בעת שכיבה על המזרן.

“מזרן לטקס” – כמעט ואין דבר כזה! יש מעט מאוד חברות שמייצרות מזרן שמורכב כולו מלטקס, לרוב הלטקס נמצא בשכבה העליונה של המזרן בלבד והוא יכול להגיע על מזרן קפיצים, מזרן ללא קפיצים וגם על מזרן עם קפיצים מבודדים.

 “שכבת נוחות לטקס” – היא מעין מזרן דק בעובי של 5 ס”מ וכולו עשוי מלטקס, מזרן זה נועד להנחה על מזרן קיים שקשה מידי.

יתרונות הלטקס:

  • טבעי.
  • מונע הצטברות של קרדיט אבק.
  • נוח.
  • קפיצי.
  • מתאים למזרני ילדים.
  • מתאים לרוב האנשים שלא יודעים או לא ניסו את הויסקו.
חסרונות הלטקס:
  • הלטקס.
  • כל כמו גומי.
  • מתייבש עם השנים ומאבד את האלסטיות שלו, כמו כן, הוא יתחיל להתפורר אך מדובר בתהליך של מעל 10 שנים.

ויסקו:

הויסקו הוא חומר אלסטי שבמקור פותח עבור סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) בשל היותו “מפחית לחצים”. הויסקו “מקבל” את צורת הגוף של השוכב ותומך בו בהתאם לקימוריו ולתנוחה שבה הוא שוכב. הויסקו מתרכך כאשר הוא נמצא בטמפרטורה של 36-37 מעלות, דהיינו, כאשר הוא מתחמם לחום גופנו.

אז למה לא כולם לוקחים מזרן עם ויסקו? הסוד טמון בעובי. במקרה של ויסקו, לא “כל המרבה הרי זה משובח”, אנשים רבים מוצאים את עצמם חסרי אונים לאחר שרכשו מזרנים למיטה מתכווננת עם שכבת ויסקו עבה במיוחד (כל מזרן המכיל ויסקו בעובי של 6 ס”מ ומעלה נחשב עבה במיוחד) ובלילה הראשון גילו שהם שוקעים בתוך המזרן כמו בתוך פלסטלינה רכה, בעוד שבשכיבה קצרה בחנות היה להם די נוח, מה גם שהמוכר המליץ על זה מאוד… הבעיה היתה שבשכיבה של מספר שניות, הויסקו לא מספיק להתחמם ולהתרכך כמו שיקרה לכם בלילה.

מסקנה: מי שלא מכיר את הויסקו שייקח מזרן בשילוב לטקס! הויסקו חומר מעולה אבל צריכים להכיר אותו. אם רציתם מזרן ויסקו ולא התנסיתם בו ממש, קחו מזרן עם שכבה דקה יחסית של ויסקו (עד 4 ס”מ).

“מזרן ויסקו” –  אין דברים כאלה! אין מזרן שעשוי כולו מויסקו. הויסקו היא השכבה העליונה שנמצאת על שכבת ספוג קשיחה המהווה בסיס לויסקו. יש אפשרות לרכוש שכבת נוחות מויסקו – מזרן דק בעובי 5 ס”מ שעשויים כולם מויסקו ומיועד להנחה על מזרן קיים, שקשה מידי.

יתרונות הויסקו:

  • בהנחה שאתם קשובים לכללים שצוינו לעיל.
  • הויסקו מעניק תמיכה אורטופדית מושלמת.
  • מפחית לחצים ומומלץ לסובלים מפצעי לחץ.

חסרונות הויסקו:

  • לא מתאים לכולם.
  • העובי כן קובע.
  • מרכך את המזרן.

איזה מזרן מומלץ למבוגרים?

החלטנו להכניס פה גם את הנושא הזה, מאחר והרבה אנשים מבוגרים נוטים לחשוב שמזרנים שמתאימים למבוגרים אלה מזרנים קשים, כי פשוט המבוגרים של היום הם הצעירים של פעם שבעיקר ישנו על מזרנים קשיחים (פעם חשבו שזה הכי טוב), אבל טעות בידם. אני אקצר ואגיד ככה: מזרן שמתאיפ למבוגרים זה מזרן שהבסיס שלו קשיח ויציב, כדי שהמזרן לא ישקע ונוכל לקום ממנו ולשכב עליו ביתר קלות, אבל יחד עם זאת, השכבה העליונה של המזרן חייבת להיות שכבה רכה של לטקס (רצוי ויסקו) ש”תקבל” אתכם אל תוך המזרן ולא תפעיל התנגדות חוזרת על המבוגר ששוכב על המזרן.

ישנם מזרנים שיוצרו במיוחד עבור אנשים מבוגרים (גיל הזהב), אחד מהם הוא: “פולירון זהב”, תוכלו לקרוא על ההרכב שלו פה.

אז מה היה הטיפ הכי חשוב שלנו היום?

נחזור עליו:

א. כדאי לרכוש מזרן המורכב ממספר שכבות כאשר השכבה הקשה למטה, מעניקה יציבות, והשכבה הרכה יותר למעלה. מזרן הבנוי מחומר הומוגני אחד שוקע בצורה לא נכונה (שקיעת ערסל) בעוד מזרן שמורכב ממספר שכבות בעלי דרגות קושי וצפיפויות שונות, ישקע במקומות הנכונים בלבד (אזור הכתפיים והישבן) אבל עדיין יתמוך את שאר אזורי הגוף ויתמוך בגב התחתון.

ב. רצוי שהשכבה האמורה (העליונה והרכה יותר), תהיה עשויה מלטקס או מויסקו.

אהבתם? שתפו!

מאמרים שעשוים לעניין אותך

ספת אירוח אשל
מיטות וידר – רהיטים מבית טוב

וידר מיטות – מיטות נפתחות, ספות נוער ואפילו מיטות לחדר שינה הורים ומיטות מתכווננות, וידר מיטות מתברגת גבוה בתחום השינה בישראל

מזרון מומלץ לכאבי גב

– איזה מזרון מומלץ לכאבי גב? האם יש מזרון מומלץ לבעיות גב? אם כן, מה כל כך מיוחד בו ואיך הוא יכול לעזור לכם? ובכלל איך מומלץ לכם לישון עליו…

כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן?

כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן? רכישת מזרנים היא לא רכישה רגילה. לפני שנפרוש לפניכם את משנתנו בנושא רכישת מזרנים, נקדים ונספר לכם כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן…

מזרן לישנים על הצד/הבטן או הגב
על הבטן על הגב או על הצד?

אתם ישנים על הצד? על הבטן? אולי הגב? לכל תנוחת שינה יש מזרן שמתאים לה! קראו איזה מזרן מתאים לישנים על הגב, איזה מזרן מתאים

מעוניינים בפרטים נוספים?

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם