ההיסטוריה של המזרנים

ההיסטוריה של המזרנים – למקרה והתעניינתם…

על מה נדבר במאמר זה?

ההיסטוריה של המזרון: מי המציא את המזרון?

מי המציא את המזרן? רוב האנשים אוהבים לישון על המזרון שלהם יותר מאשר על כל משטח אחר, אבל מי המציא את זה? אתרי ספדגיימינג חופרים בהיסטוריה של המזרונים ומראים שלא מדובר באדם אחד מסוים, אלא שמזרנים התפתחו עם הזמן מערימת עלים למזרנים הנעימים של היום המאפשרים לישון בשקט ובנוחות.

מקור המילה ‘מזרן’

המילה ‘מזרון’ באה מהמטרה הערבית, שמקורה במילה טרהא שפירושה ‘לזרוק’. מילה זו מתייחסת ל-matratze הגרמנית ול-materasso האיטלקית שממנה באה המילה הצרפתית הישנה materas.

המזרון האנגלי נכנס כנראה לשימוש בין התקופה הנורמנית לתקופת מסעי הצלב – שילוב של מונחים צרפתיים וערבים למשטח שינה.

משטח שינה מותאם אישית אמיתי יהיה כנראה ערימה של עלים, אזוב, שיחים וכל חומר אחר שניתן להשתמש בו כדי להפוך את המשטח לנוח יותר – ואולי לשמור על האדם יבש בזמן השינה.

לטרוגלודיטים מוקדמים לא הייתה מיטה כזו, רק מקום בטוח לישון בו, במערה שלהם.

כריות ומיטות גבוהות

איש אינו יודע מתי נעשה שימוש לראשונה במיטה המוגבהת, אם כי ידוע שפרעונים מצריים עתיקים ישנו על כפות הידיים המכסות את המיטה המוגבהת.

סביר להניח שהיא היתה עשויה מעץ. היוונים והרומאים הקדמונים ישנו על כריות מלאות קנים וקש או אפילו צמר, למי שיכול היה להרשות זאת לעצמו. נוצות שימשו גם את בני המלוכה.

עם הזמן, ה’כרית’ גדלה. ואנשים השתמשו בחומרים אקזוטיים יותר כדי לעצב ולמלא אותה. ברוקד ומשי מסין שימשו לעשירים, ו’מיטות’ שעוצבו במיוחד עבורם שימשו למטרות שינה.

אם מספר כריות ביחד מספקות משטח שינה נוח, למה שלא תהיה אחת גדולה, ארוכה ורחבה מספיק כדי שתתאים לגוף גדול של גבר? אף אחד אינו יודע מתי הומצאה ‘המיטה הזוגית’ – כנראה כאשר הגברים גילו את היתרונות של לא לישון לבד…

מזרון קפיצים פנימי

כששואלים את השאלה “מי המציא את המזרן“, זה יכול להיות שהכוונה היא להיינריך ווסטפאל. הוא היה הראשון שהשתמש בקפיצים כדי לספק תמיכה במזרן. זו הייתה תחילתו של המזרון כפי שאנו מכירים אותו. מזרני הקפיצים המקוריים הראשונים רופדו בריפוד עשוי צמר, כותנה צרורה, ואפילו פלומת אווז – “מיטת הנוצות” היומיומית.

אומנם זה בכלל לא היה נוח כמו המזרנים של היום, אבל הרבה יותר נוח ממשטחי המיטה הקודמים יותר. גם שיער סוס הפך פופולרי באותה תקופה. הוא אידיאלי לכיסוי קפיצים ומספק פלטפורמה טובה לשכבות נוחות. תאמינו או לא, אבל עד היום ישנה חברה (מאף מוכרת את מזרניה בארץ) ובחלקה העליון יש שערות זנב סוס, הם כנראה חושבים שמה שעבד טוב שנים רבות, יעבוד גם היום, במיוחד על העשירים, כי מן הסתם שיער סוס הופך להיות יקר עם הקדמה והטכנולוגיה, אבל יש כאלה שנתקעו עדיין לפני 100 שנה…

מפעל מזרונים

המצאת הספוג: חיוני למזרנים של היום

עוד במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, אנשים הסתמכו על חומרים טבעיים עבור מזרנים רכים. עם זאת, אפילו למיסבים הטבעיים הטובים ביותר אין גמישות:

בדומה לקפיץ, חסרה להם היכולת לדחוף לאחור כאשר הם דחוסים. ברגע ששקעת במזרן, הריפוד, גמיש ככל שיהיה, בסופו של דבר משתטח והופך להיות דחוס ולא נוח. לא היה ספוג באותה תקופה.

בשנת 1926, דנלופ המציא את תהליך הכנת קצף לטקס מלטקס גומי מגופר.

זה היה הקצף המקורי הראשון ששימש כחומר מרכך איכותי במזרנים והוא בעצם נמצא בשימוש עד היום.

אז כבר בשנות ה-30, הונחו היסודות לבניית מזרון קפיצים שכולל לטקס מעליו. המזרון כבר לא שטוח כששוכבים עליו, הוא חוזר חזרה, גם הקפיצים חוזרים חזרה וגם הלטקס חוזר, זאת שכבת הנוחות העליונה של המזרן.

אפילו אנשים כבדים מאוד יכולים כעת להרגיש בנוח במיטה.

מי המציא את המזרון?

אז מי המציא את המזרן? שום דבר באמת! ההגדרה המילונית של מזרון היא: “קופסת בד מלאה בחומר רך, קשיח או קפיצי, המשמשת לשינה”.

במקרה זה, סביר להניח שהיוונים הקדמונים או הרומאים המציאו מזרון (רך). ואז הוא התפתח ביחד עם התפתחות הטכנולוגיה. נוחות היא מניע טכנולוגי נהדר…

במהלך מאות השנים, מזרונים התפתחו בהתאם לטכנולוגיה של אותה תקופה.

המזרנים שאנו משתמשים בהם כיום נוצרו בזמננו, וכנראה ימשיכו לעשות זאת ככל שהמדע והטכנולוגיה מתקדמים.

עובדה לכך הינה שכבת הויסקו האלסטי שנכנס גם הוא בשנים האחרונות לתעשיית המזרנים והכריות. הויסקו הוא מעין ג’ל בצורת ספוג שהמאפיין העיקרי שלו הוא שהוא “מקבל” אליו את גופו של השוכב וכך מפחית לחצים זאת הודות לעובדה שהוא מתרכך כאשר הוא מתחמם לטמפרטורה של 37 מעלות (ע”י מגע עם גוף האדם כמובן).

כיום ניתן לקבל מזרנים עם קפיצים או ללא, עם לטקס או עם ויסקו, רק תבקשו!

מי יודע – בעוד 100 שנה אולי נשכב ב”אוויר”. נפעיל את המתג היכן שנרצה ולחץ אוויר ייתן לנו תמיכה של 100% בכל מקום שנצטרך ויתמוך באותה מידה בכל מפרק ובכל עצם בכל הגוף. מי יודע, בכל זאת עברנו כברת דרך ארוכה מהקש על רצפת המערה הסלעית…

אהבתם? שתפו!

מאמרים שעשוים לעניין אותך

ספת אירוח אשל
מיטות וידר – רהיטים מבית טוב

וידר מיטות – מיטות נפתחות, ספות נוער ואפילו מיטות לחדר שינה הורים ומיטות מתכווננות, וידר מיטות מתברגת גבוה בתחום השינה בישראל

מזרון מומלץ לכאבי גב

– איזה מזרון מומלץ לכאבי גב? האם יש מזרון מומלץ לבעיות גב? אם כן, מה כל כך מיוחד בו ואיך הוא יכול לעזור לכם? ובכלל איך מומלץ לכם לישון עליו…

כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן?

כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן? רכישת מזרנים היא לא רכישה רגילה. לפני שנפרוש לפניכם את משנתנו בנושא רכישת מזרנים, נקדים ונספר לכם כמה כסף להשקיע ברכישת מזרן…

מעוניינים בפרטים נוספים?

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם